.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یادداشت عقیل امامی در ضرورت تسریع در انجام پروژه های نیمه کاره ؛
مديريت زمان وهزینه راهبرد تحول عرصه های پیشران / شمار پروژه های نیمه کاره در مازندران به بیش از ۳۸۰۰ پروژه می رسد !
شمال نیوز : بی گمان مسئله افتتاح پروژه ها و طرح های عمرانی و اقتصادی در کشور از حیث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت است اما این که گاهی هزینه های میلیاردی و کلان صرف بهره برداری نمادین از آنها می شود، هیچ توجیه علمی و عقلانی در شرایط کنونی کشورندارد.
مديريت زمان وهزینه  راهبرد تحول عرصه های پیشران  / شمار پروژه های نیمه کاره در مازندران به بیش از ۳۸۰۰ پروژه  می رسد !

شمال نیوز / عقیل امامی * : طولانی شدن روند اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی در کشور از چالش های عمده ای است که باتوجه به محدودیت منابع اعتباری تنگنای عرصه مدیریتی را تشدید می کند.

 

با توجه به تکاپوی بسیار مسئولان اجرایی در تامین منابع اعتباری طرح های توسعه کشور اما صرف هزینه های زائد و سرسام آور برای افتتاح پروژه ها و آغاز بهره برداری از آنها که از سالیان متمادی مرسوم شد، مضایق ناشی از کمبود بودجه دستگاهها و افزایش هزینه های جاری دولت را شدت بخشیده است.

 

بی گمان مسئله افتتاح پروژه ها و طرح های عمرانی و اقتصادی در کشور از حیث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت است اما این که گاهی هزینه های میلیاردی و کلان صرف بهره برداری نمادین از آنها می شود، هیچ توجیه علمی و عقلانی در شرایط کنونی کشورندارد.

 

از سوی دیگر در مسیر طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی که عموما توسط پیمانکاران بخش خصوصی صورت می گیرد ، بناچار هزینه های گزاف آئین های افتتاح رسمی آنها از سرجمع ردیف عمرانی کسر و هزینه می شود که در واقع این کار عملا به گران شدن اجرای پروژه ها می انجامد و طبعا آثار اقتصادی زیانباری نیز در بردارد‌.

 

وانگهی، چنین ولخرجی های بلاوجه و غیراستاندارد موجب افزایش هزینه های جاری دولت در دستگاههای اجرایی می شود که در مجموع به کمبود منابع بودجه ای سالانه دولت دامن می زند.

 

پرواضح است این مسئله نافی اطلاع رسانی از عملکرد و فعالیت های پردامنه دولت نیست چه که تببین عملکرد و اطلاع رسانی چارچوب خاص خود را دارد و باید آن را با هزینه تراشی برای دولت جدا دانست.

 

نکته اساسی اما در این میان انتظار بحق مردم است که باید با اقدامات تحولی و جهادی و تلاش شبانه روزی مدت زمان اجرای پروژه ها را با کاهش هزینه های اجرای آنها به حداقل رساند وبی تردید این مهم تاثیر بسزایی در تقویت امید  و انسجام ملی برجای خواهد گذاشت. 

 

از نگاه دیگر مدیریت در روند اجرای طرح های توسعه ملی، استانی و شهرستانی از حیث توجه به رویه های اجرایی و مهندسی نیز در خور توجه است و تدوین پیوست فرهنگی سازگار با زیست بوم مناطق به ماندگاری آثار ناشی از اجرای طرح های توسعه کمک شایانی می کند. 

 

با توجه به مشکلات ناشی از انباشت مشکلات ناشی از پروژه های عمرانی نیمه تمام که شمار آنها در مازندران به بیش از ۳۸۰۰ پروژه ودر سطح ملی به ۶۲هزار پروژه بالغ می شود ، ضرورت دارد با تغییر رویکردهای مدیریتی و مهندسی از تبعات طولانی شدن اجرای پروژه های زیرساختی و تحولی و نیز افزایش بلاوجه هزینه های سرباری در روند بهره برداری از آنها جلوگیری شود.

 

بهرروی با تاکید جدی بر انگاره سازی مبتنی بر مردمی سازی امور و جلب مشارکت جمعی اقشار مختلف در روند توسعه کشور که در تقویت زیربناهای فرهنگی،  سیاسی و اقتصادی اهمیت فراوانی دارد،شایسته است مسئولان مربوطه با تدوین راهبردهای عملیاتی در حوزه های پیشران ملی واستانی در شتاب بخشی رویکردهای عرصه پیشرفت بکوشند.

 

* تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.05 seconds.